Quercetina: Beneficii, Surse, Ce este?

Ce este quercetina?

Quercetina este un pigment care aparține unui grup de compuși vegetali numiți flavonoide. Din punct de vedere tehnic, este considerat un „pigment vegetal”, tocmai de aceea se găsește în fructele și legumele profund colorate, pline de nutrienți.

Cuprins:

Flavonoidele sunt prezente în:

  • legume
  • fructe
  • cereale
  • ceai
  • vin

Efectele benefice ale flavonoidelor precum quercetina provin din capacitatea lor de a funcționa ca antioxidanți (compuși care leagă și neutralizează radicalii liberi).

Radicalii liberi sunt molecule instabile care pot provoca leziuni celulare atunci când nivelurile lor devin prea mari.

Daunele cauzate de radicalii liberi au fost legate de numeroase afecțiuni cronice, inclusiv cancer, boli de inimă și diabet.

Se estimează că o persoană obișnuită consumă între 10-100 mg de quercetină zilnic prin hrană, aceasta este cel mai abundent flavonoid din dietă și joacă un rol important în lupta împotriva radicalilor liberi, a efectelor îmbătrânirii și a inflamației, potrivit multor studii.

5/5
5/5
5/5

Îți vom trimite un email periodic cu toate noutățile noastre.

Quercetina beneficii

Combate radicalii liberi

  • Quercetina are proprietăți antioxidante care ajută la protejarea celulelor împotriva daunelor oxidative. Daunele oxidative sau stresul oxidativ apar atunci când în organism se găsește un exces de radicali liberi, iar acestea copleșesc apărarea antioxidantă a organismului.

    Radicalii liberi sunt molecule instabile din organism care pot crește riscul de boli și pot accelera îmbătrânirea.

    Factorii externi care contribuie la producerea de radicali liberi sunt:

    • poluarea
    • fumul de țigară
    • radiațiile
    • expunere solară
    • stresul
    • consumul de alcool

    Quercetina este un antioxidant mai puternic decât vitamina C, E sau betacarotenul.

Reduce inflamația

Cercetările arată că nivelurile ridicate de radicali liberi pot ajuta la activarea genelor care promovează inflamația. Astfel, nivelurile ridicate de radicali liberi pot duce la un răspuns inflamator crescut.

Inflamația este răspunsul natural al organismului la stres și răni și, de obicei, ajută corpul să se vindece și să lupte împotriva infecțiilor, iar inflamația persistentă poate duce la probleme de sănătate, cum ar fi: anumite tipuri de cancer, boli de inimă, boli de rinichi, etc.

În unele studii, quercetina a redus markerii inflamației în celulele umane, inclusiv moleculele factor de necroză tumorală alfa (TNFα) și interleukina-6 (IL-6).

Un studiu de 8 săptămâni pe 50 de femei cu poliartrită reumatoidă a observat că participanții care au luat 500 mg de quercetină au experimentat o reducere semnificativă a rigidității dimineața, a durerilor de dimineață și a durerii după activitate.

De asemenea, aceștia au avut markeri de inflamație redusi, cum ar fi TNFα, în comparație cu cei care au primit un placebo.

Ameliorează simptomele alergiei

Potențialele proprietăți antiinflamatorii ale quercetinei pot ameliora simptomele alergice.

Descoperirile suplimentare din Pharmacognosy Review sugerează că quercetina ar putea fi un antihistaminic eficient, deoarece restricționează eliberarea histaminei din celule.

Studiile pe eprubetă și pe animale au descoperit că poate bloca enzimele implicate în inflamație și poate suprima substanțele chimice care promovează inflamația, cum ar fi histamina.

Aceste proprietăți anti-alergice indică faptul că quercetina poate fi un supliment util pentru cei cu boli alergice, în special rinită. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma acest potențial beneficiu. Persoanele cu alergii nu ar trebui să suplimenteze cu quercetină decât dacă sunt îndrumați să facă acest lucru de către medicul lor.

5/5
5/5
5/5

Are efecte antibacteriene și antivirale

Quercetina are proprietăți antibacteriene și antivirale. Testele de laborator arată că quercetina poate inhiba creșterea multor bacterii și viruși, inclusiv:

  • Salmonella enterica
  • Stafilococ auriu
  • Escherichia coli (E.coli)
  • Proteus
  • Aspergillus flavus

Reduce riscul de cancer

Quercetina are proprietăți antioxidante și poate avea proprietăți de combatere a cancerului.

Într-o revizuire a studiilor pe eprubetă și pe animale, s-a descoperit că quercetina suprimă creșterea celulelor și induce moartea celulelor în celulele cancerului de prostată.

Alte studii pe eprubetă și pe animale au observat că compusul a avut efecte similare în celulele canceroase hepatice, plămâni, mamar, vezicii urinare, sânge, colon, ovarian, limfoid și suprarenale.

Cercetările arată că o dietă bogată în fructe și legume bogate în flavonoide poate scădea riscul anumitor tipuri de cancer și poate încetini creșterea celulelor canceroase. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe cercetări pentru a evalua legăturile directe dintre aportul de quercetină și riscul de cancer.

Menține sănătatea neurologică

Quercetina poate reduce riscul de boli neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer sau Parkinson.

Stresul oxidativ apare atunci când există un dezechilibru al radicalilor liberi în organism, contribuind la dezvoltarea bolilor neurodegenerative . Proprietățile antioxidante ale quercetinei pot ajuta la combaterea radicalilor liberi.

Unele studii arată că quercetina joacă un rol neuroprotector datorită capacității sale de a contracara stresul oxidativ care poate deteriora celulele creierului. La rândul său, acest lucru poate reduce riscul de a dezvolta tipuri de demență, inclusiv boala Alzheimer.

Scade tensiunea arterială

Potrivit unui studiu din 2019, administrarea de suplimente de quercetină ar putea fi o modalitate eficientă de a reduce tensiunea arterială.

Cercetările sugerează că quercetina poate ajuta la reducerea nivelului tensiunii arteriale. În studiile pe eprubetă, quercetina a părut să aibă un efect relaxant asupra vaselor de sânge.

Cercetările ulterioare arată că persoanele care erau supraponderale și au luat un supliment de quercetină (150 miligrame pe zi) au avut niveluri mai scăzute de colesterol rău (LDL) în sânge și a scăzut tensiunea arterială sistolica(măsoară presiunea din vasele de sânge în timpul bătăilor inimii).

O revizuire a 9 studii pe oameni (580 de persoane) a constatat că administrarea a peste 500 mg de quercetină sub formă de supliment zilnic a redus tensiunea arterială sistolica și diastolică cu o medie de 5,8 mm Hg și, respectiv, 2,6 mm Hg.

Deși aceste descoperiri sunt promițătoare, sunt necesare mai multe studii umane pentru a determina dacă quercetina ar putea fi o terapie alternativă pentru nivelurile de tensiune arterială ridicată.

Alimente cu quercetină

Quercetina este considerată una dintre cele mai disponibile flavonoide în dieta occidentală. Se găsește într-o varietate de fructe, legume și alte surse de plante, cum ar fi:

  • Mere
  • Sparanghel
  • Fructe de pădure
  • Broccoli
  • Cireșe
  • Ardei verzi
  • Ceapă
  • Mazăre
  • Roșii
  • Hrişcă
  • Capere

O dietă nutritivă plină de fructe și legume ca acestea oferă în medie 13 miligrame (mg) de quercetină pe zi.

Efectele secundare ale quercetinei

În primul rând, nu luați suplimente cu quercetină dacă aveți în prezent probleme cu rinichii, deoarece acestea pot agrava boala renală.

Dacă aveți cancer dependent de estrogen, suplimentele cu quercetină ar putea dezvolta tumoarea și, prin urmare, ar trebui evitate.

Nu se știe dacă quercetina este sigură pentru femeile însărcinate sau care alăptează, din acest motiv, este indicat să vorbiți cu medicul dumneavoastră înainte de a utiliza suplimentele cu quercetină.

Dozare

Oamenii pot obține quercetină din dieta lor mâncând zilnic o gamă largă de fructe și legume.

Ceapa este printre cele mai bogate surse de flavonoide dietetice pe care o puteți mânca, oferind 28,4–48,6 miligrame (mg) de quercetină la 100 g produs.

Quercetina este disponibilă ca supliment nutrițional, de obicei în doze de 500 până la 1000 mg zilnic.

Suplimentele pot include și alte substanțe, cum ar fi bromelaina sau vitamina C, care pot ajuta organismul să absoarbă mai eficient quercetina.

Surse:

https://draxe.com/nutrition/quercetin/

https://www.healthline.com/nutrition/quercetin#benefits

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/quercetin-what-it-is-how-much-you-need-and-where-to-find-it/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324170#8-benefits