Despre Melatonina. Cum ne Ajuta Melatonina sa scapam de Insomnii?

Melatonina, hormonul somnului

Somnul este foarte important pentru sanatatea umana, deoarece  ajuta corpul si creierul sa functioneze corect. Un somn bun poate ajuta la imbunatatirea invatarii, memoriei, luarii deciziilor si chiar a creativitatii. 

Responsabila de reglarea ritmului somn-veghe al ceasului intern al corpului este melatonina, denumita si hormonul somnului. Secretia de melatonina produsa de corp variaza, avand un nivel scazut odata cu inaintarea in varsta, acest lucru cauzand insomnie.

5/5
5/5
5/5
Cuprins:

Insomnia este o tulburare a somnului care poate cauza dificultati de a adormi, de a ramane adormit sau ne poate face sa ne trezim prea devreme si sa nu mai putem adormi din nou. Din aceasta cauza, de multe ori ne simtim obositi dupa ce ne trezim. 

Insomnia nu doar ca ne poate distruge energia si starea de spirit, ci poate afecta si sanatatea, performanta la locul de munca si calitatea vietii.

Îți vom trimite un email periodic cu toate noutățile noastre.

Care sunt cauzele insomniei?

Printre cele mai frecvente cauze ale insomniei se numara tulburarile emotionale si acele situatii care sunt insotite de anxietate intensa, ingrijorare, tensiune psihica, angoasa, frica sau tristete. Aceste insomnii tind sa devina cronice.

Exista si cauze medicale ale insomniei, cum ar fi bolile sau problemele fizice care pot afecta somnul, care nu permit relaxarea inainte de a adormi, prin intreruperea somnului noaptea, provocand durere sau senzatii deranjante precum mancarime, arsura

Aici sunt incluse si bolile psihice (anxietate, depresie, schizofrenie), precum si alte boli care conduc la un somn slab (sindromul picioarelor nelinistite, sindromul apneei in somn, parasomniile).

Insomnia poate fi cauzata si de cauze externe. Acestea implica, de obicei, factori de mediu care influenteaza negativ somnul, cum ar fi obiceiuri necorespunzatoare de somn, consumul si abuzul de substante si medicamente, consumul de stimulante inainte de culcare (cafea, ciocolata, bauturi carbogazoase care contin cafeina), munca in schimburi.

Printre simptomele insomniei se numara urmatoarele

  • dificultate de a adormi
  • trezire in timpul noptii
  • trezire foarte devreme
  • nu te simti bine odihnit dupa o noapte de somn
  • oboseala sau somnolenta in timpul zilei
  • iritabilitate, depresie sau anxietate
  • dificultate de a acorda atentie, de a se concentra asupra sarcinilor sau de a-ti aminti
  • cresterea erorilor sau a accidentelor
  • griji constante legate de somn

Cum putem obtine un somn bun?

Pentru a obtine un somn bun putem apela la obiceiuri si practici  pe care sa le parcurgem inainte de a merge la culcare, cum ar fi un dus cald, o ceasca de ceai fierbinte sau parcurgerea unor file din cartea preferata.  Daca acestea nu sunt suficiente, putem apela la suplimente naturale cu melatonina, care imbunatatesc calitatea somnului.

Dupa cum am amintit mai sus, melatonina este un hormon implicat in ciclul natural al somnului. Nivelurile naturale de melatonina din sange sunt cele mai ridicate noaptea. Unele cercetari sugereaza ca suplimentele cu melatonina pot fi utile in tratarea tulburarilor de somn, cum ar fi faza de somn intarziata, dar si pentru a oferi o anumita ameliorare a insomniei.

Melatonina este produsa predominant de glanda pineala (epifiza) din creier si apoi eliberata in sange. Sinteza si secretia melatoninei in creier este corelata cu momentul din zi. Intunericul stimuleaza glanda pineala sa inceapa sinteza de melatonina, in timp ce lumina opreste sinteza.

Ca urmare, melatonina ajuta la reglarea ritmului circadian (somn-veghe) si la sincronizarea ciclului somn-veghe cu noaptea si ziua. Astfel, melatonina faciliteaza trecerea din starea de veghe in cea de somn si contribuie la realizarea unui somn consistent si de calitate. 

Hormonul poate fi produs si in laborator ca supliment alimentar sub forma de comprimate sau solutie lichida, avand indicatii in anumite tulburari de ritm circadian, ca de exemplu, decalajul de fus orar.

Melatonina este in general sigura pentru utilizare pe termen scurt. Spre deosebire de multe medicamente pentru somn, cu melatonina este putin probabil sa deveniti dependent, raspunsul dumneavoastra sa scada dupa utilizarea repetata (obisnuire) sau sa experimentati un efect de mahmureala.

5/5
5/5
5/5

Efectele secundare ale melatoninei

Cele mai frecvente efecte secundare ale melatoninei includ urmatoarele:

durere de cap

– ameteala

– boala

somnolenta   

Alte efecte secundare mai putin frecvente ale melatoninei ar putea include sentimente depresive de scurta durata, tremuraturi usoare, anxietate usoara, colici, iritabilitate, vigilenta redusa, confuzie sau dezorientare si tensiune arteriala scazuta anormal (hipotensiune arteriala). 

Melatonina poate provoca somnolenta in timpul zilei. Prin urmare, nu conduceti vehicule si nu folositi utilaje in decurs de cinci ore de la consumarea suplimentului.

Daca va ganditi sa luati suplimente de melatonina, consultati-va  medicul, mai ales daca aveti o afectiune medicala. Acesta va va ajuta sa determinati daca melatonina este potrivita pentru dumneavoastra.